Payday news

Facturen versturen is één ding. Slim ondernemen is iets anders. Hier lees je wat er leeft, beweegt en écht werkt in de financiële wereld - zodat je beter en sneller kunt schakelen.

Een factuur van vier jaar oud, nog te betalen?

U krijgt een factuur van een leverancier voor een levering van vier jaar geleden. Is dat nu niet wat lang geleden, moet u dat nog wel betalen? Hoe zit dat precies en wat vond de rechter daar uiteindelijk allemaal van?

11/6/2025

Wat te doen als de klant de factuur betwist

Geen nieuws, goed nieuws!

De wet stelt dat elke niet-betwiste factuur als een geaccepteerde factuur beschouwd mag worden en dus betaald moet worden door de klant. Tenminste als u een onderneming factureert, want bij facturen aan particulieren gelden andere principes. Handelaren moeten de factuur in kwestie wel binnen een redelijke termijn protesteren als ze van plan zijn om die niet te betalen.

Wat die redelijke termijn precies inhoudt, is niet gespecificeerd, maar in de praktijk wordt een termijn van ongeveer 2 weken na ontvangst van de factuur als billijk beschouwd voor tijdig protest (iets langer voor complexe facturen).

De betwisting kan ook op verschillende manieren gebeuren, bijvoorbeeld per aangetekend schrijven of per e-mail. Het is hoe dan ook geen slechte zaak om in uw Algemene Voorwaarden te vermelden hoe en wanneer klanten facturen kunnen protesteren.

Tot daar de formaliteiten, maar wat nu als uw klant uw factuur betwist?

11/6/2025

Nog even snel beslag leggen bij een klant die niet betaalt?

Een van uw klanten betaalt zijn rekeningen maar niet en zit door de aanhoudende coronacrisis in slechte financiële papieren. U overweegt daarom om nog snel beslag te laten leggen op zijn goederen. Heeft dat echter wel zin en komt er trouwens niet sowieso een nieuw ‘staakt-het-vuren’ voor faillissementen?

11/6/2025

Een voorschot vragen: doen of niet?

Wanneer je een grote opdracht voor een nieuwe klant binnenhaalt, wil je natuurlijk zeker zijn dat er correct betaald wordt. Onder het mom ‘vertrouwen is goed, maar controle is beter’ kan je voor alle zekerheid toch maar best een voorschot vragen. Maar kan dat zomaar? Zijn er bepaalde grenzen die je moet respecteren? En waarom is het belangrijk om zo’n voorschot expliciet te voorzien in je contracten?

11/6/2025

Zelf naar de rechtbank voor kleine onbetaalde facturen?

Een klant betaalt een kleine factuur niet. U ziet echter op tegen de kosten van een advocaat. Kunt u dan niet zelf naar de rechtbank stappen, zonder tussenkomst van een advocaat? Hoe gaat u daarbij te werk?

11/6/2025

Uw gezinswoning beschermen in geval van een faillissement?

In de pers was te lezen dat maar liefst een op de zes zelfstandigen vreest failliet te gaan door de coronacrisis. Als u er ook niet gerust in bent, kunt u dan uw privégezinswoning nu nog beschermen tegen eventuele schuldeisers? Hoe regelt u dat en wat zijn daarbij een aantal aandachtspunten?

11/6/2025

Wat doe je als je leverancier failliet gaat?

Je hebt een bestelling geplaatst bij een leverancier, maar verneemt plots dat die failliet is gegaan. Wat nu? Betekent dat automatisch dat je bestelling niet meer geleverd wordt? En wat als je leverancier een gerechtelijke reorganisatie aanvraagt? In dit blogbericht bespreken we de stappen die je kan nemen en de rechten die je hebt in dergelijke situaties.

11/6/2025

Is er een termijn waarbinnen je een bestelling moet leveren? Een gids voor B2C en B2B.

Het tijdig leveren van bestelde goederen is essentieel voor klanttevredenheid en wettelijke naleving. Maar binnen welke termijn moet je precies leveren? Verschillen de regels als je zaken doet met particulieren (B2C) of met andere ondernemers (B2B)? We leggen het voor je uit en geven enkele praktische tips.

11/6/2025

Protest voor een deel van de factuur, de rest al betalen?

Uw leverancier rekent u te veel aan op zijn factuur en dus protesteert u die factuur. Moet u dan ook al aangeven hoeveel u wel wilt betalen? Betaalt u dan het best dat deel alvast of is het beter om nog niets te betalen?

11/6/2025