Het tijdig leveren van bestelde goederen is essentieel voor klanttevredenheid en wettelijke naleving. Maar binnen welke termijn moet je precies leveren? Verschillen de regels als je zaken doet met particulieren (B2C) of met andere ondernemers (B2B)? We leggen het voor je uit en geven enkele praktische tips.
Wanneer de klant een consument is, kan je altijd een concrete leveringstermijn overeenkomen. De wet legt hier geen beperkingen op, wat betekent dat zelfs een termijn van een jaar of langer mogelijk is. Het is echter verstandig om een realistische termijn vast te leggen, zodat je zeker weet dat je tijdig kunt leveren.
Heb je geen concrete termijn afgesproken? Dan bepaalt de wet dat de levering binnen 30 dagen na het sluiten van de overeenkomst moet plaatsvinden (art. VI.43, §1 WER). Dit geldt echter alleen voor goederen, niet voor diensten. Voor diensten geldt dat je binnen een redelijke termijn moet leveren als er geen specifieke afspraak is gemaakt.
Wanneer je de afgesproken of wettelijke termijn niet respecteert, heeft de consument het recht om je een ingebrekestelling te sturen. Je krijgt dan een aanvullende termijn om alsnog te leveren. Blijft de levering uit, dan mag de klant de overeenkomst beëindigen.
Als de leveringstermijn voor de klant essentieel was, kan deze zelfs onmiddellijk de overeenkomst annuleren zonder ingebrekestelling. In dat geval kan de klant ook een schadevergoeding eisen of juridische stappen ondernemen.
Bij zakelijke transacties gelden soepelere regels dan in B2C-relaties. Doe je zaken met een andere ondernemer, dan kan je ook vrij afspraken maken over de leveringstermijn. Wordt er niets expliciet afgesproken, dan geldt dat de levering binnen een redelijke termijn moet plaatsvinden. Wat als ‘redelijk’ wordt beschouwd, hangt af van factoren zoals de aard van het product of de sector.
In een B2B-overeenkomst kun je afspreken wat de gevolgen zijn bij niet-tijdige levering. Zo kun je bijvoorbeeld bepalen dat de leveringstermijn indicatief is en de klant geen aanspraak kan maken op schadevergoeding of ontbinding bij vertraging. Is er niets afgesproken, dan kan de klant je een ingebrekestelling sturen als de levering uitblijft.
Als je dan nog steeds niet levert, kan de klant overwegen om de overeenkomst te ontbinden of juridische stappen te ondernemen. In dat geval loop je het risico een schadevergoeding te moeten betalen.
Het is cruciaal om duidelijke afspraken te maken over leveringstermijnen, zowel in B2C- als B2B-context. Zo voorkom je onduidelijkheden en mogelijke geschillen. Ontvang je graag meer informatie over deze kwestie of heb je vragen? Neem gerust contact met ons op, we helpen je graag verder.
Bron: Jan Roodhooft, Advocaat
In de pers was te lezen dat maar liefst een op de zes zelfstandigen vreest failliet te gaan door de coronacrisis. Als u er ook niet gerust in bent, kunt u dan uw privégezinswoning nu nog beschermen tegen eventuele schuldeisers? Hoe regelt u dat en wat zijn daarbij een aantal aandachtspunten?
21/03/2022
Wanneer je een grote opdracht voor een nieuwe klant binnenhaalt, wil je natuurlijk zeker zijn dat er correct betaald wordt. Onder het mom ‘vertrouwen is goed, maar controle is beter’ kan je voor alle zekerheid toch maar best een voorschot vragen. Maar kan dat zomaar? Zijn er bepaalde grenzen die je moet respecteren? En waarom is het belangrijk om zo’n voorschot expliciet te voorzien in je contracten?
03/05/2025
Een van uw klanten betaalt zijn rekeningen maar niet en zit door de aanhoudende coronacrisis in slechte financiële papieren. U overweegt daarom om nog snel beslag te laten leggen op zijn goederen. Heeft dat echter wel zin en komt er trouwens niet sowieso een nieuw ‘staakt-het-vuren’ voor faillissementen?
21/04/2025