Is er een termijn waarbinnen je een bestelling moet leveren? Een gids voor B2C en B2B.

Het tijdig leveren van bestelde goederen is essentieel voor klanttevredenheid en wettelijke naleving. Maar binnen welke termijn moet je precies leveren? Verschillen de regels als je zaken doet met particulieren (B2C) of met andere ondernemers (B2B)? We leggen het voor je uit en geven enkele praktische tips.

Leveringstermijn bij particuliere klanten (B2C)

Wanneer de klant een consument is, kan je altijd een concrete leveringstermijn overeenkomen. De wet legt hier geen beperkingen op, wat betekent dat zelfs een termijn van een jaar of langer mogelijk is. Het is echter verstandig om een realistische termijn vast te leggen, zodat je zeker weet dat je tijdig kunt leveren.

Heb je geen concrete termijn afgesproken? Dan bepaalt de wet dat de levering binnen 30 dagen na het sluiten van de overeenkomst moet plaatsvinden (art. VI.43, §1 WER). Dit geldt echter alleen voor goederen, niet voor diensten. Voor diensten geldt dat je binnen een redelijke termijn moet leveren als er geen specifieke afspraak is gemaakt.

Wat als je die termijn niet respecteert?

Wanneer je de afgesproken of wettelijke termijn niet respecteert, heeft de consument het recht om je een ingebrekestelling te sturen. Je krijgt dan een aanvullende termijn om alsnog te leveren. Blijft de levering uit, dan mag de klant de overeenkomst beëindigen.

Als de leveringstermijn voor de klant essentieel was, kan deze zelfs onmiddellijk de overeenkomst annuleren zonder ingebrekestelling. In dat geval kan de klant ook een schadevergoeding eisen of juridische stappen ondernemen.

Leveringstermijn bij professionele klanten (B2B)

Bij zakelijke transacties gelden soepelere regels dan in B2C-relaties. Doe je zaken met een andere ondernemer, dan kan je ook vrij afspraken maken over de leveringstermijn. Wordt er niets expliciet afgesproken, dan geldt dat de levering binnen een redelijke termijn moet plaatsvinden. Wat als ‘redelijk’ wordt beschouwd, hangt af van factoren zoals de aard van het product of de sector.

Wat als men zich daar niet aan houdt?

In een B2B-overeenkomst kun je afspreken wat de gevolgen zijn bij niet-tijdige levering. Zo kun je bijvoorbeeld bepalen dat de leveringstermijn indicatief is en de klant geen aanspraak kan maken op schadevergoeding of ontbinding bij vertraging. Is er niets afgesproken, dan kan de klant je een ingebrekestelling sturen als de levering uitblijft.
Als je dan nog steeds niet levert, kan de klant overwegen om de overeenkomst te ontbinden of juridische stappen te ondernemen. In dat geval loop je het risico een schadevergoeding te moeten betalen.

Conclusie

Het is cruciaal om duidelijke afspraken te maken over leveringstermijnen, zowel in B2C- als B2B-context. Zo voorkom je onduidelijkheden en mogelijke geschillen. Ontvang je graag meer informatie over deze kwestie of heb je vragen? Neem gerust contact met ons op, we helpen je graag verder.

Bron: Jan Roodhooft, Advocaat

Most Read Payday News

Nog even snel beslag leggen bij een klant die niet betaalt?

Een van uw klanten betaalt zijn rekeningen maar niet en zit door de aanhoudende coronacrisis in slechte financiële papieren. U overweegt daarom om nog snel beslag te laten leggen op zijn goederen. Heeft dat echter wel zin en komt er trouwens niet sowieso een nieuw ‘staakt-het-vuren’ voor faillissementen?

Lees meer

21/04/2025

Wat te doen als de klant de factuur betwist

Geen nieuws, goed nieuws!

De wet stelt dat elke niet-betwiste factuur als een geaccepteerde factuur beschouwd mag worden en dus betaald moet worden door de klant. Tenminste als u een onderneming factureert, want bij facturen aan particulieren gelden andere principes. Handelaren moeten de factuur in kwestie wel binnen een redelijke termijn protesteren als ze van plan zijn om die niet te betalen.

Wat die redelijke termijn precies inhoudt, is niet gespecificeerd, maar in de praktijk wordt een termijn van ongeveer 2 weken na ontvangst van de factuur als billijk beschouwd voor tijdig protest (iets langer voor complexe facturen).

De betwisting kan ook op verschillende manieren gebeuren, bijvoorbeeld per aangetekend schrijven of per e-mail. Het is hoe dan ook geen slechte zaak om in uw Algemene Voorwaarden te vermelden hoe en wanneer klanten facturen kunnen protesteren.

Tot daar de formaliteiten, maar wat nu als uw klant uw factuur betwist?

Lees meer

14/05/2025

Een factuur van vier jaar oud, nog te betalen?

U krijgt een factuur van een leverancier voor een levering van vier jaar geleden. Is dat nu niet wat lang geleden, moet u dat nog wel betalen? Hoe zit dat precies en wat vond de rechter daar uiteindelijk allemaal van?

Lees meer

10/06/2025