Je hebt een bestelling geplaatst bij een leverancier, maar verneemt plots dat die failliet is gegaan. Wat nu? Betekent dat automatisch dat je bestelling niet meer geleverd wordt? En wat als je leverancier een gerechtelijke reorganisatie aanvraagt? In dit blogbericht bespreken we de stappen die je kan nemen en de rechten die je hebt in dergelijke situaties.
Wanneer je leverancier failliet gaat, betekent dat niet automatisch dat je contract met hem eindigt. Het kan dus perfect zijn dat de levering toch nog binnenkomt. Het is de curator die beslist of dat al dan niet het geval zal zijn, want die heeft de leiding over het afhandelen van het faillissement en bepaalt of bestaande contracten worden nageleefd of beëindigd.
Als je bij een andere leverancier een nieuwe bestelling plaatst zonder eerst de curator te raadplegen, loop je het risico dat je oorspronkelijke bestelling alsnog geleverd wordt. Dat kan ertoe leiden dat je de goederen twee keer ontvangt en moet betalen, of dat je een schadevergoeding moet betalen aan het bedrijf dat failliet is gegaan.
Zodra je hoort dat je leverancier failliet is, neem je contact op met de curator van het bedrijf. Het heeft geen zin om de vroegere bedrijfsleider of je eerdere contactpersoon te benaderen. De contactgegevens van de curator vind je op websites zoals Regsol.
Vraag de curator of hij het contract verder wil uitvoeren en laat deze beslissing schriftelijk bevestigen. Neemt de curator niet direct een standpunt in, stuur dan een aangetekende brief waarin je vraagt om binnen 15 dagen duidelijkheid te geven. Reageert de curator niet binnen die termijn, dan kun je het contract als beëindigd beschouwen.
Als je al een voorschot hebt betaald of als je een schadevergoeding wilt vanwege de beëindiging van het contract, doe dan een aangifte van schuldvordering in het faillissement via de eerder genoemde website. Houd er rekening mee dat je als schuldeiser vaak geen bevoorrechte positie hebt, waardoor de kans klein is dat je geld terugkrijgt.
Ook als je leverancier een gerechtelijke reorganisatie aanvraagt, blijft het contract in beginsel lopen. Het is dus niet verstandig om het contract zomaar als beëindigd te beschouwen en met een andere leverancier in zee te gaan.
In dit geval kun je in onderling akkoord met je leverancier het contract beëindigen. Let wel: je kunt in je contract niet afspreken dat het contract automatisch eindigt als je leverancier een gerechtelijke reorganisatie aanvraagt. Een dergelijke clausule is niet geldig.
Door deze stappen te volgen, kun je je positie beschermen en de risico’s beperken wanneer je leverancier in financiële problemen komt. Ontvang je graag meer informatie over deze kwestie of heb je vragen? Neem gerust contact met ons op, we helpen je graag verder.
Een klant betaalt een kleine factuur niet. U ziet echter op tegen de kosten van een advocaat. Kunt u dan niet zelf naar de rechtbank stappen, zonder tussenkomst van een advocaat? Hoe gaat u daarbij te werk?
03/06/2025
Het tijdig leveren van bestelde goederen is essentieel voor klanttevredenheid en wettelijke naleving. Maar binnen welke termijn moet je precies leveren? Verschillen de regels als je zaken doet met particulieren (B2C) of met andere ondernemers (B2B)? We leggen het voor je uit en geven enkele praktische tips.
29/05/2025
Wanneer je een grote opdracht voor een nieuwe klant binnenhaalt, wil je natuurlijk zeker zijn dat er correct betaald wordt. Onder het mom ‘vertrouwen is goed, maar controle is beter’ kan je voor alle zekerheid toch maar best een voorschot vragen. Maar kan dat zomaar? Zijn er bepaalde grenzen die je moet respecteren? En waarom is het belangrijk om zo’n voorschot expliciet te voorzien in je contracten?
03/05/2025