Wat doe je als je leverancier failliet gaat?

Je hebt een bestelling geplaatst bij een leverancier, maar verneemt plots dat die failliet is gegaan. Wat nu? Betekent dat automatisch dat je bestelling niet meer geleverd wordt? En wat als je leverancier een gerechtelijke reorganisatie aanvraagt? In dit blogbericht bespreken we de stappen die je kan nemen en de rechten die je hebt in dergelijke situaties.

Wat gebeurt er met je bestelling?

Wanneer je leverancier failliet gaat, betekent dat niet automatisch dat je contract met hem eindigt. Het kan dus perfect zijn dat de levering toch nog binnenkomt. Het is de curator die beslist of dat al dan niet het geval zal zijn, want die heeft de leiding over het afhandelen van het faillissement en bepaalt of bestaande contracten worden nageleefd of beëindigd.

Waarom moet je voorzichtig zijn met dubbel bestellen?

Als je bij een andere leverancier een nieuwe bestelling plaatst zonder eerst de curator te raadplegen, loop je het risico dat je oorspronkelijke bestelling alsnog geleverd wordt. Dat kan ertoe leiden dat je de goederen twee keer ontvangt en moet betalen, of dat je een schadevergoeding moet betalen aan het bedrijf dat failliet is gegaan.

Welke stappen neem je als je leverancier failliet gaat?

Zodra je hoort dat je leverancier failliet is, neem je contact op met de curator van het bedrijf. Het heeft geen zin om de vroegere bedrijfsleider of je eerdere contactpersoon te benaderen. De contactgegevens van de curator vind je op websites zoals Regsol.

Vraag de curator of hij het contract verder wil uitvoeren en laat deze beslissing schriftelijk bevestigen. Neemt de curator niet direct een standpunt in, stuur dan een aangetekende brief waarin je vraagt om binnen 15 dagen duidelijkheid te geven. Reageert de curator niet binnen die termijn, dan kun je het contract als beëindigd beschouwen.

Als je al een voorschot hebt betaald of als je een schadevergoeding wilt vanwege de beëindiging van het contract, doe dan een aangifte van schuldvordering in het faillissement via de eerder genoemde website. Houd er rekening mee dat je als schuldeiser vaak geen bevoorrechte positie hebt, waardoor de kans klein is dat je geld terugkrijgt.

Wat doe je bij een gerechtelijke reorganisatie?

Ook als je leverancier een gerechtelijke reorganisatie aanvraagt, blijft het contract in beginsel lopen. Het is dus niet verstandig om het contract zomaar als beëindigd te beschouwen en met een andere leverancier in zee te gaan.

In dit geval kun je in onderling akkoord met je leverancier het contract beëindigen. Let wel: je kunt in je contract niet afspreken dat het contract automatisch eindigt als je leverancier een gerechtelijke reorganisatie aanvraagt. Een dergelijke clausule is niet geldig.

Conclusie

Door deze stappen te volgen, kun je je positie beschermen en de risico’s beperken wanneer je leverancier in financiële problemen komt. Ontvang je graag meer informatie over deze kwestie of heb je vragen? Neem gerust contact met ons op, we helpen je graag verder.

Most Read Payday News

Protest voor een deel van de factuur, de rest al betalen?

Uw leverancier rekent u te veel aan op zijn factuur en dus protesteert u die factuur. Moet u dan ook al aangeven hoeveel u wel wilt betalen? Betaalt u dan het best dat deel alvast of is het beter om nog niets te betalen?

Lees meer

26/05/2025

Uw gezinswoning beschermen in geval van een faillissement?

In de pers was te lezen dat maar liefst een op de zes zelfstandigen vreest failliet te gaan door de coronacrisis. Als u er ook niet gerust in bent, kunt u dan uw privégezinswoning nu nog beschermen tegen eventuele schuldeisers? Hoe regelt u dat en wat zijn daarbij een aantal aandachtspunten?

Lees meer

21/03/2022

Wat te doen als de klant de factuur betwist

Geen nieuws, goed nieuws!

De wet stelt dat elke niet-betwiste factuur als een geaccepteerde factuur beschouwd mag worden en dus betaald moet worden door de klant. Tenminste als u een onderneming factureert, want bij facturen aan particulieren gelden andere principes. Handelaren moeten de factuur in kwestie wel binnen een redelijke termijn protesteren als ze van plan zijn om die niet te betalen.

Wat die redelijke termijn precies inhoudt, is niet gespecificeerd, maar in de praktijk wordt een termijn van ongeveer 2 weken na ontvangst van de factuur als billijk beschouwd voor tijdig protest (iets langer voor complexe facturen).

De betwisting kan ook op verschillende manieren gebeuren, bijvoorbeeld per aangetekend schrijven of per e-mail. Het is hoe dan ook geen slechte zaak om in uw Algemene Voorwaarden te vermelden hoe en wanneer klanten facturen kunnen protesteren.

Tot daar de formaliteiten, maar wat nu als uw klant uw factuur betwist?

Lees meer

14/05/2025