Wanneer je een grote opdracht voor een nieuwe klant binnenhaalt, wil je natuurlijk zeker zijn dat er correct betaald wordt. Onder het mom ‘vertrouwen is goed, maar controle is beter’ kan je voor alle zekerheid toch maar best een voorschot vragen. Maar kan dat zomaar? Zijn er bepaalde grenzen die je moet respecteren? En waarom is het belangrijk om zo’n voorschot expliciet te voorzien in je contracten?
Voer je je voorschotten in op je facturen? Slimme keuze. Je vermijdt zo makkelijk dat je klanten zich nadien bedanken én bent al zeker dat ze op zijn minst dat deel van de factuur (op voorhand) betalen. Wel is het zo dat als je zelf de overeenkomst niet nakomt zoals afgesproken, je verplicht bent het voorschot te laten vallen.
Algemeen
In de meeste sectoren is het wettelijk toegestaan om een voorschot te vragen, zonder specifieke beperkingen. Dat geldt ongeacht de aard van je bedrijf of de diensten die je levert.
Opnemen in je contract
Als je een voorschot wilt vragen, dan ben je verplicht dat af te spreken met de klant tijdens het sluiten van het contract. Als het contract al afgesloten is, dan kan je eigenlijk geen voorschot meer vragen. Doe je dat toch? Dan heeft de klant het recht om de betaling te weigeren.
Hoeveel en wanneer
Er zijn geen algemene wettelijke beperkingen qua bedrag, behalve in specifieke gevallen zoals bij de Wet Breyne, die van toepassing is op verkoop op plan of sleutel-op-de-deurwoningen. Het is wel aangewezen om duidelijk in je contract of algemene voorwaarden vast te leggen hoeveel het voorschot bedraagt. Verder bepaal je ook best wanneer je de betaling ten laatste wil ontvangen en dat je bij niet-tijdige betaling het recht hebt om te wachten met de uitvoering van het contract.
Verder kan je ook nog zelf bepalen waarop het voorschot precies in rekening wordt gebracht (bijvoorbeeld op de laatste factuur, als je meerdere facturen gaat versturen). Daarnaast is het mogelijk – mits het voorschot niet buitensporig is – om af te spreken dat je het bedrag als schadevergoeding behoudt, voor het geval de klant de overeenkomst opzegt of annuleert. Wanneer je zakendoet met consumenten, dan moet je wel een gelijkwaardige schadevergoeding voorzien voor het geval je de overeenkomst zelf niet zou naleven.
Het vragen van een voorschot biedt financiële zekerheid en bouwt vertrouwen op met nieuwe klanten. Het is belangrijk om de voorwaarden van het voorschot duidelijk in je contracten te vermelden. Hoewel de wetgeving flexibel is, moeten specifieke regels in acht worden genomen. Een evenwichtige benadering is cruciaal bij het zakendoen met consumenten, waarbij je eigen verantwoordelijkheden niet uit het oog verloren mogen worden. Het verstandig gebruik van voorschotten is essentieel voor de financiële stabiliteit en betrouwbaarheid in zakelijke relaties.
Ontvang je graag meer informatie over deze kwestie of heb je vragen? Neem gerust contact met ons op, we helpen je graag verder.
Met dank aan Jan Roodhooft, Advocaat, voor zijn inzichten in dit artikel.
U krijgt een factuur van een leverancier voor een levering van vier jaar geleden. Is dat nu niet wat lang geleden, moet u dat nog wel betalen? Hoe zit dat precies en wat vond de rechter daar uiteindelijk allemaal van?
10/06/2025
Uw leverancier rekent u te veel aan op zijn factuur en dus protesteert u die factuur. Moet u dan ook al aangeven hoeveel u wel wilt betalen? Betaalt u dan het best dat deel alvast of is het beter om nog niets te betalen?
26/05/2025
Geen nieuws, goed nieuws!
De wet stelt dat elke niet-betwiste factuur als een geaccepteerde factuur beschouwd mag worden en dus betaald moet worden door de klant. Tenminste als u een onderneming factureert, want bij facturen aan particulieren gelden andere principes. Handelaren moeten de factuur in kwestie wel binnen een redelijke termijn protesteren als ze van plan zijn om die niet te betalen.
Wat die redelijke termijn precies inhoudt, is niet gespecificeerd, maar in de praktijk wordt een termijn van ongeveer 2 weken na ontvangst van de factuur als billijk beschouwd voor tijdig protest (iets langer voor complexe facturen).
De betwisting kan ook op verschillende manieren gebeuren, bijvoorbeeld per aangetekend schrijven of per e-mail. Het is hoe dan ook geen slechte zaak om in uw Algemene Voorwaarden te vermelden hoe en wanneer klanten facturen kunnen protesteren.
Tot daar de formaliteiten, maar wat nu als uw klant uw factuur betwist?
14/05/2025