In de pers was te lezen dat maar liefst een op de zes zelfstandigen vreest failliet te gaan door de coronacrisis. Als u er ook niet gerust in bent, kunt u dan uw privégezinswoning nu nog beschermen tegen eventuele schuldeisers? Hoe regelt u dat en wat zijn daarbij een aantal aandachtspunten?
Risico bij een eenmanszaak. Werkt u niet via een vennootschap, dan is uw privévermogen jammer genoeg niet afgescheiden en staat u m.a.w. met heel uw vermogen in voor alle schulden die u maakt, dus ook uw beroepsschulden.
Een ‘worstcasescenario’. Mocht u dan als zelfstandige failliet gaan, dan zal de curator al uw eigendommen te gelde kunnen maken om uw schuldeisers te kunnen betalen. In het ergste geval kunt u dus ook uw woning kwijtraken…
Het type vennootschap is van belang! Werkt u via vennootschap, dan is uw privévermogen wel afgescheiden als u via een BV(BA) of NV werkt, maar niet als u bv. een VOF of een oude CommV heeft. Beroepsschuldeisers kunnen in dat geval niet alleen beslag leggen op de machines en voorraden van uw CommV maar – indien nodig – ook op uw privévermogen en dus ook op uw huis.
Via een notariële akte. Wilt u uw gezinswoning veilig stellen voor schuldeisers en dat zolang u leeft, dan moet u een zgn. verklaring van onbeslagbaarheid afleggen bij uw notaris. Hij maakt daartoe een notariële akte die hij vervolgens laat inschrijven op het bevoegde kantoor rechtszekerheid (het vroegere hypotheekkantoor).
Voor zo’n verklaring van onbeslagbaarheid moet u rekening houden met een kostprijs van zowat € 1.500.
Tip: Ook een zelfstandige in bijberoep kan die verklaring afleggen.
Let op! Uw inboedel is er wel niet door beschermd.
Wanneer je een grote opdracht voor een nieuwe klant binnenhaalt, wil je natuurlijk zeker zijn dat er correct betaald wordt. Onder het mom ‘vertrouwen is goed, maar controle is beter’ kan je voor alle zekerheid toch maar best een voorschot vragen. Maar kan dat zomaar? Zijn er bepaalde grenzen die je moet respecteren? En waarom is het belangrijk om zo’n voorschot expliciet te voorzien in je contracten?
03/05/2025
Geen nieuws, goed nieuws!
De wet stelt dat elke niet-betwiste factuur als een geaccepteerde factuur beschouwd mag worden en dus betaald moet worden door de klant. Tenminste als u een onderneming factureert, want bij facturen aan particulieren gelden andere principes. Handelaren moeten de factuur in kwestie wel binnen een redelijke termijn protesteren als ze van plan zijn om die niet te betalen.
Wat die redelijke termijn precies inhoudt, is niet gespecificeerd, maar in de praktijk wordt een termijn van ongeveer 2 weken na ontvangst van de factuur als billijk beschouwd voor tijdig protest (iets langer voor complexe facturen).
De betwisting kan ook op verschillende manieren gebeuren, bijvoorbeeld per aangetekend schrijven of per e-mail. Het is hoe dan ook geen slechte zaak om in uw Algemene Voorwaarden te vermelden hoe en wanneer klanten facturen kunnen protesteren.
Tot daar de formaliteiten, maar wat nu als uw klant uw factuur betwist?
14/05/2025
Het tijdig leveren van bestelde goederen is essentieel voor klanttevredenheid en wettelijke naleving. Maar binnen welke termijn moet je precies leveren? Verschillen de regels als je zaken doet met particulieren (B2C) of met andere ondernemers (B2B)? We leggen het voor je uit en geven enkele praktische tips.
29/05/2025