Dertig procent van bedrijven ziet betalingsachterstand als reden om zakelijke relatie direct te beëindigen

Betalingsachterstand is voor 30% van de Nederlandse bedrijven een reden om de samenwerking met een zakelijke klant direct op te zeggen. Dat blijkt uit onderzoek van bedrijfsdataspecialist Altares Dun & Bradstreet, uitgevoerd onder 350 eindbeslissers in het Nederlandse bedrijfsleven. Maar liefst een derde (32%) van de eindbeslissers geeft zelfs zakelijke klanten met wie ze een goede relatie hebben geen extra ruimte bij betalingsachterstanden.

 

Als de klant maar betaalt

29% van de eindbeslissers gaat daar nog verder in: zij vinden het acceptabel dat ze een slechte relatie hebben met de klant, zolang hij of zij maar netjes betaalt. Mannen lijken de relatie minder belangrijk te vinden dan vrouwen. Onder de mannen vindt 35% een slechte relatie prima als er maar betaald wordt, terwijl slechts 21% van de vrouwen er vrede mee heeft.

Ondanks de strenge houding tegenover het betaald krijgen van de rekeningen, geeft drie op de vijf (59%) eindbeslissers hun medewerkers de vrijheid om zelf afspraken te maken bij betalingsachterstanden. Als facturen uiteindelijk niet betaald worden en de financiële administratie er achteraan moet, vindt bijna zestig procent (59%) dat er opslag moet komen op een factuur.

Bedrijfscheck

Onverwachte betaalachterstanden kunnen voorkomen worden door een bedrijfscheck uit te voeren. Maar liefst 73% van de beslissers vindt het belangrijk om na het onboarden van een nieuwe klant te blijven screenen op risico’s zoals betalingsachterstanden en faillissementen. En slechts achttien procent van de bedrijven zal geen bedrijfscheck uitvoeren als een klant eenmaal het vertrouwen heeft gewonnen.

 

Betalingsachterstand als reden om zakelijke relatie te beëindigen

David Verheecke, Managing Director Benelux bij Altares Dun & Bradstreet: “Een zakelijke relatie kan nog zo goed zijn; als er niet betaald wordt dan houdt het op den duur op. Oplopende betalingsachterstanden kunnen voor grote problemen zorgen, niet alleen voor de liquiditeit maar ook voor het vertrouwen dat men heeft in een zakenpartner. Bedrijven doen er dan ook verstandig aan om te allen tijde te blijven screenen hoe hun zakenpartners er financieel voor staan. Niet alleen om toekomstige betalingsproblemen te voorkomen, maar ook om tijdig het gesprek aan te kunnen gaan en zo de relatie intact te houden.”

 
Wil jij betalingsproblemen van je klanten voorkomen? Neem nu contact met ons op en we bespreken samen op welke manier we jouw problemen aanpakken.

Wil jij ook een beter rendement?

Ben jij ook geïnteresseerd en wil jij sneller en efficiënter werken? Wil jij een klantenvriendelijke opvolging van je debiteuren?

Ben je financieel directeur en wens je de DSO te verlagen of de liquiditeit en de cashflow te verbeteren?

Een vraag?

Zit je met een vraag of vind je niet wat je zoekt? Aarzel niet om een vraag te stellen.